Jak Ci pomogę?

Czyli o tym, jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Anna Kameczura psychoterapia Sanok

Myśli, emocje, zachowanie

„Wszyscy są ode mnie lepsi”. „Nie ma we mnie nic dobrego”. „Na pewno mi się nie uda”. „Zasłużyłem na to”.

Zapewne nie raz takie lub podobne myśli przemknęły Ci przez głowę. Ale czy te zdania to fakty? Nie, to zniekształcenia poznawcze lub przekonania. Wielu z nas wierzy w nie jednak tak mocno, że wydają się prawdą. Sprawiają, że możesz czuć lęk, wstyd przemożny smutek czy inne negatywne emocje. W konsekwencji wpływają na zachowanie: być może unikasz konfrontacji z szefem, „leczysz” troski jedzeniem, reagujesz agresją lub przestajesz wychodzić z domu.

Metoda poznawczo-behawioralna pomaga Ci odkryć, jak myśli i przekonania sprawiają, że czujesz to, co czujesz i – w konsekwencji – dlaczego działasz tak, jak działasz. Terapia opiera się więc na zmianie schematów myślenia o sobie i o świecie („wszyscy są ode mnie lepsi”), by pozytywnie wpłynąć na emocje i zachowanie.

Czym wyróżnia się terapia CBT?

  • Niesie pomoc tu i teraz – kiedy tak bardzo jej potrzebujesz.
  • Pomaga zrozumieć siebie i zmienić sposób myślenia i zachowania.
  • Przynosi trwałe efekty.
  • Daje praktyczne umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  • Z założenia jest krótkoterminowa: ma konkretny cel i kończy się z chwilą jego osiągnięcia.
  • Jej działanie jest potwierdzone naukowo.
  • Jest szczególnie skuteczna w przypadkach depresji, stanów lękowych, niskiego poczucia własnej wartości, zaburzeń odżywiania, trudności w relacjach z partnerem, uzależnień, tików czy nerwicy.